4. Mootor

Sõnum
Autor
Ilmar
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 93
Liitunud: 08 Juuli K, 2009 00:00
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

4. Mootor

#1 Postitus Postitas Ilmar »

1963. a K-750 evis veel vanatüübi karteriga mootorit. Silmatorkavatest asjadest on teistsugused tagumine kinnitus, generaatori toetuspind, ribistus ees õlikarteri juures. Minu isendil olid juba originaalis silindripead uuemat tüüpi. Karburaatorid K-37.

Plaanid mootori juures:
1. Surveastme tõstmine, et saaks muretult tänapäevase kütusega liigelda. Silindripead täis keevitada ja uude profiili töödelda.
2. Nukkvõllile uus profiil lihvida. Suureneb klapi tõus ja muutub ülekattenurk.
3. Silindritel sisse- ja väljalaskekanalid töödelda. Ilmselt kaotan juhtpukside turritavad osad ära. Mõttes on veel ka väljalaskeklapile pesa teha, et vältide pindade "põlemist". Silindris asuvad tööd tegema kvaliteetsed kolvid.
4. Mootori tagumises kaanes kaotada ära vilttihend ja treida ümber kaas ja hooratas simmerlingi valmiduseks.
5. Õli hakkab pumpama Ural'i õlipump, mis on originaalist suurema tootlusega.
6. ...

Pilt

Ilmar
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 93
Liitunud: 08 Juuli K, 2009 00:00
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Hooratas ja otsakaaned

#2 Postitus Postitas Ilmar »

Hooratta viisin koos kahe otsakaanega treiali kätte, et teha need ümber simmerlingi peale. Üks kaantest (tagumine) on päris uus. Huvitav on see, et ühelgi minu valduses oleval mootoril pole hoorattal õlisooni (õli juhtimiseks tagasi mootori sisemusse). Hooratta tihendipind sai treitud 48 mm peale, sest algne mõõt jäi 49 mm kanti. Uus kaas simmerlingi mõõtudega 48x65x8 ja vana kaas simmerlingile 48x68x10. Kaks tükki sai tehtud seetõttu, et polnud kindel vana kaane laagriistus ja uus oli varnast võtta.

Pilt
Viimati muutis Ilmar, 13 September T, 2016 12:32, muudetud 1 kord kokku.

Ilmar
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 93
Liitunud: 08 Juuli K, 2009 00:00
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Silindripead

#3 Postitus Postitas Ilmar »

2015. a hilissügisel võtsin ühe silindri ja -pea näppu ja läksin 3D-skänneri alla. Plaan oli teha silindripeast 3D-mudel, mida pärast täiustada ja CNC-pingile vajalik programm kirjutada. Lasin ka mõlemad silindripead täis keevitada. Ligikaudse juhise sain selleks internetiavarustest. Tahan, et silindripead oleksid seest identsed, seda just mahult, seetõttu ka arvprogrammjuhtimisega tööpinki eelistan.

Täiskeevitatud ja keevitamata silindripead:

Pilt

Skaneeringud, juhis ja kunagi proovitööna tehtud mudel. Nüüd oleks tarvis mõnda asjalikku meistrit CNC-töötluskeskusega, et ühe silindripea töötlus ära proovida. Kui keegi oskab kedagi Lõuna-/Kesk-Eestis soovitada, siis andke julgelt teada. Programmi tooriks on minu poolt, jääb üle see vaid õige pingi jaoks lõpetada.

Pilt

Ilmar
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 93
Liitunud: 08 Juuli K, 2009 00:00
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: 4. Mootor

#4 Postitus Postitas Ilmar »

02.10.16 sain silindrid tegemisest tagasi. Tehtud tööd hõlmasid silindri puurimist ja hoonimist, klapipesade lõikamist, juhtpuksite töötlust, tihendipinna lihvimist, pesu ja kanalite valujääkidest puhastamist. Tegijaks nagu ikka Katusepapi tänava meistrite gild. Muretsetud said kvaliteetsed Poola meistrite AlMot kolvid ja klapid.

Sisse- ja väljalaskekanalites turritavate juhtpukside otstega võtan veel ilmselt midagi ette. Sakslaste kogemus näitab, et neid sinna vaja pole ning nende kaotamine annab mootorile parema hingamise. Lähivõttel on sisselaskekanal, seal turritab juhtpuks suhteliselt vähe välja.

Pilt

Pilt

Ilmar
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 93
Liitunud: 08 Juuli K, 2009 00:00
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: 4. Mootor

#5 Postitus Postitas Ilmar »

Täna panin kaks nukkvõlli Saksamaa poole teele. Mõlemad saavad Campro's uue ja parema profiili.

Ilmar
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 93
Liitunud: 08 Juuli K, 2009 00:00
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: 4. Mootor

#6 Postitus Postitas Ilmar »

Miski ei lõhna paremini kui värskelt lihvitud ja vahatatud nukkvõllid - lihvitud, karastatud ja sirgestatud. Lühidalt kokkuvõttes on nüüd klappide ülekattenurk ja tõus suurem (1 mm), nukkade nurgad muudetud (suurendatud). Sellise lihvitud nukkvõlliga peaks mootori võimsus olema märgatavalt suurem (alates 2000 p/min), kuid kaotatakse pöördemomendis madalamatel pööretel. Kuna plaanin lõppülekande paigaldada kiirema (9/35), siis paraneb sõidetavus maanteekiirustel.

Pilt

Lihvimisse saadetud nukkvõllidest üks oli päris uus ja teine vähekasutatud. Sobivad ka rohkem käinud nukkvõllid, põhiline, et lihvimiseks piisavalt materjali on.

Ilmar
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 93
Liitunud: 08 Juuli K, 2009 00:00
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: 4. Mootor

#7 Postitus Postitas Ilmar »

Pole tükk aega midagi postitanud, aga see ei tähenda, et projekt päris seisaks.

Enne jaani sai lastud Easthighway's remontida kaks väntvõlli. Üks oli nõukaaegne uus varuosa, kuid ühe kepsu lõtk oli ebanormaalselt suur, seega vajas samuti remonti. Teine aga vähekasutatud isend, mis läks pigem kontrolli. Lõpuks läksid vahetusse mõlema väntvõlli rullid (kepsulaagrid) ning teostati ka rihtimine. Miks lasin remontida kaks väntvõlli? Üks peab alati emmimehel korvis varuks olema :wink:

Pilt

Ilmar
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 93
Liitunud: 08 Juuli K, 2009 00:00
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: 4. Mootor

#8 Postitus Postitas Ilmar »

Turbiinviilimisega sai natuke hoogu mindud ja kanalites turritavad klapi juhtpukse kohitsetud. Eks näis kas oli hea mõte või mitte...

Pilt

Ilmar
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 93
Liitunud: 08 Juuli K, 2009 00:00
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: 4. Mootor

#9 Postitus Postitas Ilmar »

Viimastel ilusatel sügispäevadel said silindrid uue värvkatte. Eelnevalt muidugi kohustuslik puhastamine liivapritsiga ja alla happekrunt. Värvimiseks kasutasin sprei-pudelis müüdavat värvi, mis kirjade järgi talub kuni 800 kraadi. Pärast kui värv oli nakkekuiv, tõstsin silindrid töötuba soojendava ahjukese plaadile ja kütsin ahju kuumaks ning hoidsin tuld nii 2...3 h (uksed-aknad lahti, eraldub mürgiseid aure!). Muidu peaks selle töö tegema ära mootori esimesed käivitused, aga pigem parem kui kohe saab värvi "küpseks" ja kõvemaks.
Pilt

Ilmar
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 93
Liitunud: 08 Juuli K, 2009 00:00
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: 4. Mootor

#10 Postitus Postitas Ilmar »

Silindrite ja silndripeade vahele käib teadupärast 0,5 mm paksune alumiiniumtihend. Endalgi leidub nii mõnigi paar selliseid uusi, mis aga kõik parasjagu kriimulised, muljutud ja muude hädadega. Niikuinii oli plaanis uued lasta lõigata, aga asjatundjate soovitusel tegin uue partii hoopiski vasklehest. Sellest materjalist pidid tihendid paremini kestma ja toimima. Eks proovime ära. Ainuke miinus oli see, et parasjagu polnud ühelgi lõikajal sees 0,5 mm paksust lehte, seega lasin teha need 0,6 mm paksusest lehest.

Tegin detaili joonise tehasejooniste põhjal. Kui keegi peaks selle tihendi CAD-faile vajama, siis olen nõus lahkelt jagama.

Pilt

Vasta

Mine “K-750 (1963) [Ilmar]”