1. Eellugu

Vasta
Sõnum
Autor
Ilmar
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 93
Liitunud: 08 Juuli K, 2009 00:00
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

1. Eellugu

#1 Postitus Postitas Ilmar »

Eesmärgist

Otsustasin kätte võtta ja teha projektipäeviku minu päris esimesele "otsast lõpuni" restaureerimisprojektile. Vanamootorratastega on nüüdseks tegeletud juba 10 aastat. Projekte on kogutud küllaga ja nüüd on siis aeg küps üks mootorratas korda teha. Üritan projektipäevikut täita võimalikult detailselt, et hiljem oleks see kasutatav ka teistele õppe-eesmärgil või siis lihtsalt asjast ettekujutuse saamiseks. Eesmärgid on suured, vaatame, mis välja tuleb. Luban, et küsin kindlasti palju (lolle) küsimusi ning üritan ka õppida enda ja teiste vigadest projekti käigus. Üritan teemat edasi viia uute postituste najal nii tihti kui võimalik, st eeldusel, et asjad on mingis suunas edasi liikunud. Valisin vanatehnika.ee foorumi just seetõttu, et on võimalik enda teema omakorda alateemadeks jaotada. Siinkohal tänud foorumi meeskonnale!

Eellugu

Mõte soetada endale suveks üks külgkorviga „emmiline“ tekkis juba 2013. a sügisel. Esialgu oli mõte „emmiline“ korrastada, et suvel oleks (vana)mootorratas, millega teedel kulgeda ja ka mõnest (klubi)üritusest osa võtta. Sai pikalt maad kuulatud ja kuulutusi kammitud, kuid midagi erilist silma ei jäänud. Selleks momendiks oli juba kindel soov K-750(M) soetada, kuna polnud enne vene raskemootorratast omanud ja 750-ne meeldis välimuselt ja tehnikalt mulle kõige rohkem.

2014. a kevade alguses kuulsin, et naabrimees plaanib oma K-750 müüki. Eelnevalt oli teada, et tsikkel seisnud muldpõrandaga kuuris ca 20 aastat. Sai siis kord seda K-d vaatamas käidud ja selgus, et seisukord polnud kiita. Tsikkel oli sisuliselt karterini maa sisse vajunud. Seismajäämise põhjuseks oli asjaolu, et uuel varumootoril ilmnesid defektid (loe: krooniline õlipidamatus) ning kokkuvõtteks oli surve karteris olnud, sõita enam ei kannatanud. Väljalaskeaastaks oli 1963. Veeres aeg mõne kuu edasi ja lõpuks saime omanikuga müügi osas kokkuleppele. Külajuttude järgi olla selle K-ga omalajal posti laiali veetud.

Selline nägi see mootorratas minu välja esimese külaskäigu ajal:

Pilt


Pilt


Alguses tundus mulle, et antud K-750 on paras kompott, kuid väheke detailidesse süvenedes ja omanikult uurides selgus, et tsikkel on säilinud küllaltki originaalsena. Nagu piltidelt paistab, siis mootorrattast on „moderniseeritud“. Lisatud on uhked porilapakad, uuemad tagatuled, suunatuled ja ampermeeter. Värvitud on ta uuema K sarnaselt helesiniseks, ilutriibud musta isoleerteibiga tõmmatud. Paigaldatud IŽ-i tuuleklaas ning katkine tagurpidi heebel asendatud tavapärasega. Esihark on uuem, ilmselt mõne Dnepr’i oma.


Peale koju vedamist ja kerget pesu oli üldpilt selline:

Pilt


Pilt


Pilt


Pilt


Kuna tsikkel on olnud algusest peale ühe pere käes, siis oli lihtne eelmise omaniku abiga kokku panna pilt, milline antud isend uuena välja nägi. Kusjuures eelmine omanik mäletas täpselt mida, miks ja millal oli ta tsikli juures teinud või väljavahetanud. Säilitatud olid ka pea kõik väljavahetatud originaalosad. Eriti hea meel oli originaalse esihargi ja mootori üle. Plussiks on ka EV dokumentide olemasolu.

Teatavasti oli 1963-64. aasta üleminekuperiood K-750M tootmisele. Seega on minu K-750 paras tehase kompott saadaolnud osadest.

Konkreetse üleminekumudeli iseärasused (vla 1963):

1. Raam vanemat tüüpi, st lühike (esimene korvimunakas poltliitega).
2. Vanemat tüüpi mootori karter ja käigukast (silindripead originaalis uuemad!).
3. Uuemast K-750M teleskoopesihargist erinev esihark (erinevus teleskoopide, pukside ja tihendite läbimõõdus (peenemad), prillid teise kujuga). Sama esiharki kasutati ka M-62-l.
4. Reduktori korpus väliselt sarnane uuemaga (va teo laagri pingutusmutter), kuid mõeldud väiksema rummu jaoks.
5. Väiksed rataste alumiiniumrummud.
6. Tagurpidi heeblid ja vanatüübi gaasikäepide.
7. K-37 ümarsiibriga karburaatorid.
8. G414 generaator ja releeregulaator RR302.
9. Kalasaba summutid.
10. Vanatüübi plekk-korpustega tagatuled.
11. Esitulekorpus uuem, sirmiga võru ning valge taustaga spidomeeter.
12.Külgkorv erineb mõne väikse nüansi poolest (valtsid/siked) uuema K korvist.


Esialgu tekitas hämmingut väidetavalt originaalne esihark, mis selgus, et on samasugune nagu M-62 oma. Originaalne tumesinine värv kinnitas omaniku väiteid, et see oli ostes tsiklil all. Väikese uurimistöö ja vanemate tsikligurudega rääkimise käigus tuli välja, et Eestis leidub veel 3-4 sellise esihargiga 1963. aasta K-750-t. Võib spekuleerida, et KMZ tehasesse saadeti sel ajal IMZ tehasest teleskoopesiharke, mida siis KMZ pidi tootma ja enda toodangule paigaldama hakkama. Vast tehti proovipartii M-62 esiharke, kuid millegipärast KMZ tehas hakkas masstootma hoopis enda tõlgendust teleskoopesihargist (tavahark K-750M ja Dnepr’i mudelitel).

Võrdlev pilt esiharkidest (hilisem esihark paremal)

Pilt


Minu K-750 originaalvärviks tumesinine, triibud (alumiiniumkarva?) hõbedased. Piltidelt tundub kehva valguse tõttu triip valge. Kuupäevade järgi erinevatel originaalosadel võib dateerida tsikli valmimiseks vahemiku 08.1963...12.1963. Tehasesildi järgi on mootor ja raam originaalid, käigukast ilmselt ka.

Näide originaalvärvist ja ilujoonest

Pilt


Plaan on mootorratas 2…3 aasta jooksul viia originaalilähedasse konditsiooni, üritan maksimaalselt püüelda maksimaalse originaalsuse poole, kuid tahan viia sisse mõned modernisatsioonid, et oleks muretum ka pikemaid otsi tänapäevase (oktaanarvuga) kütusega ja ilma remondita sõita. Kas must number saab olema eesmärgiks või mitte, selgub töö käigus.

Plaanitavad uuendused:

1. Elektrooniline (kontaktivaba) süütesüsteem.
2. Kontaktivaba laadimisrelee, mis mahuks vanasse, RR-302 kesta
3. Kvaliteetsed kolvid
4. Uued klapid
5. Uued karburaatorid (hiina PZ28D?)
6. Uus paberist/svammist õhufilter
7. Tänapäevased rehvid (mitte vene uustoodang)
8. Roolikannu kuullaagrite asendamine koonuslaagritega?
9. Generaatori säästmiseks ja parema nähtavuse eesmärgil võtta midagi ette valgustuse/pirnidega (LED?)
10. Võtta ette midagi legendaarselt kehvade trummelpiduritega.

Lõpetuseks üks pildike projekti maskotist, mis oli joonistatud külgkorvi siseküljele. Edasi pikemalt juba komplekteerimisest ;)

Pilt

Vasta

Mine “K-750 (1963) [Ilmar]”