Killukesi Saaremaa autoajaloost
Postitatud: 30 Juuli R, 2010 13:08
Olen juba aastaid tasapisi kogunud infokilde Saaremaa autoajaloost. Selle töö käigus on minu kätte sattunud ka veidi asjasse puutuvat fotomaterjali. Kuna see on reeglina olnud täpsemalt dateerimata, olin selle senini enamjaolt tahaplaanile jätnud.
Kuni kaasfoorumlane manic (tänud talle selle eest!) hakkas mind tagant torkima, et uuriksin mõnedel fotodel kujutatud masinate kohta veidi rohkem infot.
Töö käigus muutus asi minu jaoks üha huvitavamaks ja fotosid hakkas ka oluliselt rohkem minuni jõudma. Usun, et need pakuksid huvi ka veidi laiemale ringile vanatehnikaga kokku puutuvatest meestest.
Lisaks fotodele lahkaksin siin teemas ka mõningaid küsitavusi, mis ma senise töö käigus olen Saaremaad puudutavad faktimaterjalis leidnud ja loodan neile küsimustele vastused saada.
Kuna minu IT oskused on tasemel 0, loodan fotode postitamisel kaasfoorumlase pelle abile (tänud tallegi!)
Võtaks kõige esimesena ette ühe mitte Saaremaa auto, kuid just see foto ja selle uurimisel hargnema hakanud lugu viiski mind mõttele selle teema alustamiseks.
Niisiis, foto külmutuspoolhaagist vedavast ÖAF 5DN110 veoautost. Autost, mis on kindlasti meile kõigile tuttav filmist "Keskpäevane praam", kuid millest ma pole senini kohanud mitte ühtegi korralikku fotot. Välja arvatud EAG-s olevad teleriekraanilt maha pildistatud kaadrid.
Loomulikult ei kahelnud ma alguses hetkekski, et tegemist on Saaremaa autoga (sellesama praamifilmi pärast), aga kui näitasin seda pilti mõnedele vanematele sohvritele, tekkis hinge kahtluseuss. Tasapisi selguski, et tegemist peaks olema hoopis Tallinna autobaasi nr 16 veokiga, mis käis Saaremaalt külmutatud tooteid mandrile vedamas. Selliseid masinaid olevat seal baasis olnud 2-3 tükki ja neid hüüti meeste seas suupärasemalt "ahvideks". Pildil olev masin on filmis nähtust veidi paremas konditsioonis (foto tegemise aeg pole kahjuks teada), seega ei saa ütelda, kas on tegemist täpselt sama masinaga või mitte.
Venemaa kirjanduse andmetel toodeti neid autosid Austrias alates aastast 1946 ja tarniti hitlerismivastase koalitsiooni riikidesse sõjakahjude korvamiseks.
Kuni kaasfoorumlane manic (tänud talle selle eest!) hakkas mind tagant torkima, et uuriksin mõnedel fotodel kujutatud masinate kohta veidi rohkem infot.
Töö käigus muutus asi minu jaoks üha huvitavamaks ja fotosid hakkas ka oluliselt rohkem minuni jõudma. Usun, et need pakuksid huvi ka veidi laiemale ringile vanatehnikaga kokku puutuvatest meestest.
Lisaks fotodele lahkaksin siin teemas ka mõningaid küsitavusi, mis ma senise töö käigus olen Saaremaad puudutavad faktimaterjalis leidnud ja loodan neile küsimustele vastused saada.
Kuna minu IT oskused on tasemel 0, loodan fotode postitamisel kaasfoorumlase pelle abile (tänud tallegi!)
Võtaks kõige esimesena ette ühe mitte Saaremaa auto, kuid just see foto ja selle uurimisel hargnema hakanud lugu viiski mind mõttele selle teema alustamiseks.
Niisiis, foto külmutuspoolhaagist vedavast ÖAF 5DN110 veoautost. Autost, mis on kindlasti meile kõigile tuttav filmist "Keskpäevane praam", kuid millest ma pole senini kohanud mitte ühtegi korralikku fotot. Välja arvatud EAG-s olevad teleriekraanilt maha pildistatud kaadrid.
Loomulikult ei kahelnud ma alguses hetkekski, et tegemist on Saaremaa autoga (sellesama praamifilmi pärast), aga kui näitasin seda pilti mõnedele vanematele sohvritele, tekkis hinge kahtluseuss. Tasapisi selguski, et tegemist peaks olema hoopis Tallinna autobaasi nr 16 veokiga, mis käis Saaremaalt külmutatud tooteid mandrile vedamas. Selliseid masinaid olevat seal baasis olnud 2-3 tükki ja neid hüüti meeste seas suupärasemalt "ahvideks". Pildil olev masin on filmis nähtust veidi paremas konditsioonis (foto tegemise aeg pole kahjuks teada), seega ei saa ütelda, kas on tegemist täpselt sama masinaga või mitte.
Venemaa kirjanduse andmetel toodeti neid autosid Austrias alates aastast 1946 ja tarniti hitlerismivastase koalitsiooni riikidesse sõjakahjude korvamiseks.