Peatuksin siis pikemalt selliste tööriistade juures.....
l
Tegu siis selliste asjadega,tänu millele peaks hõlpsamini teostuma babiitlaagrite valamine. Ärge nüüd arvake,et kõik siin pildil on minu enda väljamõeldis. Ei. Mina ahvin ikka kõike järgi,mida ennem teised teinud on. Ehk siis vaatan vaikselt üle õla ja teen salaja järgi..... Sõber Märt kunagi andis mulle kusagilt interneti avarustest leitud pilte ja teksti,sealt on enamus maha viksitud. Kuigi on ka meie vanemate meeste õpetusi kasutatud. Ka sellest oli palju abi.
See rakis on siis mõeldud selleks,et valada Ford T mootori raamsaalede kaaned. Kepsude jaoks tuleb eraldi abinõud teha.
Asi näeb siis järgmine välja.
Puust on treitud ümargused junnid,mis siis hiljem on rauasaega pikuti pooleks saetud. Need puutoorikud on treitud nii,et babiidi valamise puhul jääks mõlemale poole laagrikaant õhukene babiidi kiht telglõtku jaoks.
See alus ja raamistik on siis tehtud selleks,et see hoiaks asja paigal ja fikseeriks südamiku nii,et saaks seda babiiti valada laagrikaane ja puu-südamiku vahele. Peale valamist saaks siis rakise lahti võtta ja kohe järgmise valamise juurde asuda. Kuna mootori tagumine laagrikaan on pikem,tuli selle jaoks teha veel teine rakis. Puumaterjaliks kasutasin saarepuud. Sellest majapidamises puudust polnud ja saigi nii tehtud.
Peale valamist siis tuleb kiilud eemaldada ja saab pööra eemale keerata,mis hoiab puutoorikut ülevalt paigal. Siis tuleb ära laagrikaan ja puusüdamik. Nii see asi käibki. Kuna selle rakise materjaliks on raud,saab seda gaasilambiga soojendada,et babiit korralikult sulana seisaks ja igale poole vahele valguks. Võib ka seda hoida kuumal pliidiraual.
Kindlasti saaks neid asju ajada ka ilma selle rakiseta,kuid kindlasti tuleb asi täpsem ja babiiti kulub vähem. Lihtsam ka hiljem laagreid töödelda.
Mootori ploki küljes asuva babiitlaagri valamiseks aga sai tehtud lihtsamad abinõud. Jälle sai treitud saarepuust vastava mõõduga junnid .
Need "seened" tuleb siis asetada mootoriplokile ja fikseerida kiilude abil õigele kohale. Hiljem saab siis valada sulababiidi õigesse kohta ja ongi asi korras.
Mainin veel,et mul ei ole veel avanenud võimalust neid abinõusid kasutada....ehk kunagi hiljem,kui aega oma mootori taastamisega tegeleda. Kurb on muidugi see,et ei ole enam endisaegseid meistreid,kes oleks babiidi valamisega tegelenud ja nooremaid välja õpetanud. Siit sealt saab veel üksikuid näpunäiteid ja on elus veel mõned tublid mehed,kuid aeg teeb oma töö ja midagi pole parata. Tuleb endal leiutada.....