Teeme ise omale vajaliku tööriista.

Kõik, mis muude teemade alla ei sobi
Sõnum
Autor
Hertz
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 2
Liitunud: 26 Detsember P, 2010 00:00
Kontakt:

Teeme ise omale vajaliku tööriista.

#1 Postitus Postitas Hertz »

Siia võiks siis postida pilte ja õpetus sõnu nendest tööriistadest, mis olete valmis teinud ise oma kätega. Lisada võib ka selliseid tööriistu mis olete internetist leidnud.

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 2980
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#2 Postitus Postitas Autorestauraator »

Millegipärast ei võta teema vedu, olgugi, et tundub vanatehnikataastajale vajalik.

Tegelikult on selliseid teemakesi siin-seal ju juba varem käsitletud. Näitena minu enda paar töövahendit:
Punktkeevitus
või
Liivapritsikapp
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

maailm
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 11
Liitunud: 22 Märts T, 2011 00:00
Asukoht: Läänemaa
Kontakt:

#3 Postitus Postitas maailm »

:D Kunagi yhe lada k.karpide vahetuse käigus,kukkus sealt seest oma tehtud.Niiöelda plekksepa vasar,oli teine vist armatuur rauast välja viilitud.Asjalik leid,nyd juba teenind mind hulk aastaid :lol: Kahjuks vars oli ä mädanend.
Ise oma kätega olen valmistand,sihkse imeliku asja mille vahel ripub seesamune.
Pilt
Ja muidugi garaaz ja veel mingisugune värvikamber jne.ka omakätega tehtud :wink:Yhesõnaga loodud mingisugused töötingimused.

robi
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 31
Liitunud: 10 Juuni T, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Nõmme
Kontakt:

#4 Postitus Postitas robi »

Valmistasin vanast mahlapressist, mille kasutusmugavust perenaine ei hinnanud, volga pidurivõimendi lahtivõtmiseks sobiva pressi. Kui mõne teise auto võimendit lahti võtta vaja, siis saab kinnitusauke vastavalt juurde puurida.
Päris mugav tööriist.
Pilt

Kuna eriti tihti seda tööriista vaja ei lähe, siis asjalikele ja vastutustundlikele vanatehnikahuvilistele võin seda ka laenata.

TALUPOEG
VVK sõber
Postitusi: 181
Liitunud: 24 Aprill L, 2010 00:00

#5 Postitus Postitas TALUPOEG »

No olen minagi mõned tööriistad ise teinud. Peatuks siis esialgu kahel neist.
Üks abinõu sai siis tehtud selleks,et minu Ford TT-l oli vaja esivedru klambreid. Kuna originaalid olid nii mädad,et miskit taastada polnud võimalik,saigi asi ette võetud. Otsisin mõned rauatükid,mis said valitud juhuslikult ja mis nagu sobisid antud ülesande jaoks. Pärast mõningast kolkimist ja sobitamist kukkus välja selline asi:


Pilt


Pilt


Pilt


Pilt


Selle abinõu vahele saab panna lehtraua riba. Igaks juhuks sai see rakis külgedelt ka veidi keevitusega kinni punktitud,et löömise ajal asi paigalt ei liiguks. Peale seda,kui detail valmis kolgitud,tuleb see punktitud kohtadest lahti käiata ja veidi eemale kangutada,et klambri tooriku rakisest kätte saaks.
Keskele on puuritud auk,mis viiliga veidi ühest küljest ovaalseks tehtud,et torniga lüües tuleks ka ovaalne auk. Torn on ka tehtud ühelt poolt ovaalseks. Torn sai tehtud mingist tugevamast materjalist. Kui nüüd sellega lüüa,siis pressib sellest rakisesse pistetud lehtrauaribast torni läbi nii ,et üks augu külg jääb terveks. Muidugi ajasin rakise koos selle lehtraua ribaga sauna ahjus punaseks,et löömine kergem oleks. Ega ma siis tohtinud seda torni täitsa täie jõuga lüüa,sest muidu oleks augu täitsa puhtaks löönud. Vaja on ju sellist asja,et see läbilöödud osa istuks vedrulehe auku,mis fikseerib klambri õige koha peale vedrulehel. Seda abinõu saab siis ainult Ford T ja TT mudeli puhul kasutada.....ja tulemus näeb lõpuks välja selline:


Pilt



Teine tööriist siis sai tehtud selleks,et saada pooltelje küljest ratas koos kõige täiega kätte...


Pilt


Pilt


Pilt


Oli vaja autol ratas otsast võtta,kuid ära ei tulnud mittekuidagi. Sai siis tehtud Snydersi kataloogi pildi järgi samasugune asi...kuigi selle erinevusega,et ei ole reguleeritav. Kuna kapsli vint oli veidi otsast räsida saanud,käiasin sooned otsa peale,et see pisut asja parandaks. Selle abinõuga sai siis rumm nagu naksti kiilu otsast maha. Vint tõmmitsa sisse sai siis oma treipingi peal teraga lastud.
Suure saladuskatte all ütlen,et selle tõmmitsaga saab ka GAZ AA juures toimetada....
Neid kahte tööriista läheb siis õite harva vaja. Aga ilma ka ei saanud.

TALUPOEG
VVK sõber
Postitusi: 181
Liitunud: 24 Aprill L, 2010 00:00

#6 Postitus Postitas TALUPOEG »

Peatuksin siis pikemalt selliste tööriistade juures.....

lPilt


Tegu siis selliste asjadega,tänu millele peaks hõlpsamini teostuma babiitlaagrite valamine. Ärge nüüd arvake,et kõik siin pildil on minu enda väljamõeldis. Ei. Mina ahvin ikka kõike järgi,mida ennem teised teinud on. Ehk siis vaatan vaikselt üle õla ja teen salaja järgi..... Sõber Märt kunagi andis mulle kusagilt interneti avarustest leitud pilte ja teksti,sealt on enamus maha viksitud. Kuigi on ka meie vanemate meeste õpetusi kasutatud. Ka sellest oli palju abi.
See rakis on siis mõeldud selleks,et valada Ford T mootori raamsaalede kaaned. Kepsude jaoks tuleb eraldi abinõud teha.
Asi näeb siis järgmine välja.


Pilt


Puust on treitud ümargused junnid,mis siis hiljem on rauasaega pikuti pooleks saetud. Need puutoorikud on treitud nii,et babiidi valamise puhul jääks mõlemale poole laagrikaant õhukene babiidi kiht telglõtku jaoks.

See alus ja raamistik on siis tehtud selleks,et see hoiaks asja paigal ja fikseeriks südamiku nii,et saaks seda babiiti valada laagrikaane ja puu-südamiku vahele. Peale valamist saaks siis rakise lahti võtta ja kohe järgmise valamise juurde asuda. Kuna mootori tagumine laagrikaan on pikem,tuli selle jaoks teha veel teine rakis. Puumaterjaliks kasutasin saarepuud. Sellest majapidamises puudust polnud ja saigi nii tehtud.



Pilt


Pilt



Peale valamist siis tuleb kiilud eemaldada ja saab pööra eemale keerata,mis hoiab puutoorikut ülevalt paigal. Siis tuleb ära laagrikaan ja puusüdamik. Nii see asi käibki. Kuna selle rakise materjaliks on raud,saab seda gaasilambiga soojendada,et babiit korralikult sulana seisaks ja igale poole vahele valguks. Võib ka seda hoida kuumal pliidiraual.


Pilt


Pilt


Kindlasti saaks neid asju ajada ka ilma selle rakiseta,kuid kindlasti tuleb asi täpsem ja babiiti kulub vähem. Lihtsam ka hiljem laagreid töödelda.

Mootori ploki küljes asuva babiitlaagri valamiseks aga sai tehtud lihtsamad abinõud. Jälle sai treitud saarepuust vastava mõõduga junnid .


Pilt


Pilt


Pilt


Need "seened" tuleb siis asetada mootoriplokile ja fikseerida kiilude abil õigele kohale. Hiljem saab siis valada sulababiidi õigesse kohta ja ongi asi korras.

Mainin veel,et mul ei ole veel avanenud võimalust neid abinõusid kasutada....ehk kunagi hiljem,kui aega oma mootori taastamisega tegeleda. Kurb on muidugi see,et ei ole enam endisaegseid meistreid,kes oleks babiidi valamisega tegelenud ja nooremaid välja õpetanud. Siit sealt saab veel üksikuid näpunäiteid ja on elus veel mõned tublid mehed,kuid aeg teeb oma töö ja midagi pole parata. Tuleb endal leiutada.....

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 2980
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#7 Postitus Postitas Autorestauraator »

Mismoodi sa oma TT-l need laagrid valasid?

Ja muide, hiljuti, kui Leevi minu juures käis, tuli sellest laagrite valamisest juttu. Tema väitis, et saab selle tööga hakkama.

Tegelikult peaks selle teema "sooja" hoidma ja kunagi need mehed, kes midagi teinud selles liinis, kokku koguma ja õppepäeva korraldama.

Kindlasti oleks sellest kõikidele kasu!
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

TALUPOEG
VVK sõber
Postitusi: 181
Liitunud: 24 Aprill L, 2010 00:00

#8 Postitus Postitas TALUPOEG »

Autorestauraator kirjutas:Mismoodi sa oma TT-l need laagrid valasid?

Ja muide, hiljuti, kui Leevi minu juures käis, tuli sellest laagrite valamisest juttu. Tema väitis, et saab selle tööga hakkama.

Tegelikult peaks selle teema "sooja" hoidma ja kunagi need mehed, kes midagi teinud selles liinis, kokku koguma ja õppepäeva korraldama.

Kindlasti oleks sellest kõikidele kasu!
Lugu seande,et oma TT mootoril polnud laagreid vaja valada,kuna sobitasin kepsud,väntvõlli ja ploki omavahel mitme vana mootori pealt kokku. Ehk siis hiilisin kõrvale.....
Arvan ka ise,et "kogemusi" juba niipalju,et saan ka hakkama uute valamisega,sest olen asja aastaid kuulnud ja midagi kipub kahe kõrva vahele ikka jääma....

Teatan,et järgmine tööriist mida tutvustan,on ka seotud babiitlaagritega. Läheb aega......

TALUPOEG
VVK sõber
Postitusi: 181
Liitunud: 24 Aprill L, 2010 00:00

#9 Postitus Postitas TALUPOEG »

No panen siis välja selle lubatud tööriista. Täitsa uus,pole kordagi kasutatud....


Pilt


Pilt

Tegin veel teise kulbi ka,et saaks siis korraga mõlemalt poolt väntvõlli korraga babiiti valada......ehk siis mõlema käe omad. Seda teist kulpi ei leidnud parasjagu üles aga ega muud erinevust pole,kui ainult tila koht teisel pool......
Valmistamiseks ei läinudki rohkem vaja,kui tükk plekki ja üks ümarraua pulk. Sai veel omavahel kokku keevitatud ja valmis oligi.

TALUPOEG
VVK sõber
Postitusi: 181
Liitunud: 24 Aprill L, 2010 00:00

#10 Postitus Postitas TALUPOEG »

Nüüd veel üks vajalik tööriist,mida on vaja siis nendel meestel,kellel treipink kodus!


Pilt


Pilt



Selle tööriista eeskuju sain ühe kadunud Viljandi treiali Heiko käest. Temal oli selline asi tehtud ja sai ka siis midagi samas stiilis tehtud. Mõõdud ja kuju sai siis omast peast võetud. Kasutatud on ära täiesti uus Power Crafti relakas,millel on ära võetud reduktor. Siis on treitud üks pika toruga asjandus,mille sees on kummaski otsas väike laager. Võlli läbimõõt on 6 mm. flantsi kohalt 5 mm. Toru läbimõõt on 19,5 mm. Selle sisse on siis paigutatud väike kuullaager. Pidin ka toru korpusele augud tegema,et relakas saaks jahutust. Käiakivi läbimõõt on 25 mm. Relakas ja võll on omavahel kokku viidud kiilude ja muhviga.

See asjandus on siis tehtud treipingi pakkide lihvimiseks. Riistapuu saab kinnitada treitera asemele . Treipink tuleb panna aelaselt tööle ja ettenihe kiiremaks,samal ajal käi töötab ja lihvib pakid ära. Jätab ilusa sileda pinna ja seda tööriista kasutades on pakkide häving minimaalne.
Proovisin sellega ka ühe laagri saalet seestpoolt lihvida,samal ajal kui saale treipingis ringi käis,kuid ei tulnud midagi välja. Vibra tuli sisse ja kukkus käiakivi närima. Asi selles,et võll liiga peenike ja sellega ei saa muud teha,kui ainult treipingi pakke lihvida. Kui oleks teinud võlli jämedama,võibolla siis oleks saanud,kuid siis läheb käiakivi mõõt suuremaks ja ei mahu enam pakke lihvima. Pole ka olnud vajadust sellise töö jaoks,et selliseid väikseid pindu lihvida. Seda kõike võite siis arvestada,kui samasugust tööriista tahate omale ehitada.

Vasta

Mine “Vaba teema”