Statsionaarmootorid.

Kõik, mis muude teemade alla ei sobi
Sõnum
Autor
TALUPOEG
VVK sõber
Postitusi: 181
Liitunud: 24 Aprill L, 2010 00:00

Statsionaarmootorid.

#1 Postitus Postitas TALUPOEG »

Ma ei oska öelda,kas selline teema meil siin on,aga võiks olla küll.
Ka mul on siin päris mitmeid mootoreid ja tundub,et kahte ühesugust mootorit annab meie kodumaal päris otsida. Väga harva,kui olen näinud. Ka liigub igasugust vastavat kirjandust,pilte ja muud kraami. Teen siin natuke otsa lahti. Kuna mul osadel mootoritel ka üht-teist juppe puudu siis oleks sellest siin kirjutamisest ka kasu nii mulle,kui ka teistele.
Aastaid tagasi sain sellise postkaardi:


Pilt


Pilt


Tagumine külg ka omaette huvitav.
Kas kellegi kollektsioonis selline mootor alles on,ei oska kosta. Pole ka ise eales kohanud. Firma kohta ei oska ka kindlalt pakkuda.,kuigi pildil on nagu kirjutatud Noris? Või loen valesti...

manic
VVK liige
Postitusi: 185
Liitunud: 05 Aprill L, 2008 00:00

#2 Postitus Postitas manic »

See peaks olema koguni Eesti oma töö, meie kunagise "mootoripealinna" Pärnu ühe väiksema töökoja Pirz ja Likmani (hiljem A. Likman/Liivrand) toodang:
http://eag.vanatehnika.ee/ewmtr.html
Foto tagaküljel on loetav tempel "Masina tööstus PIRZ & LIKMAN PÄRNUS".

Esiküljele peaks olema kirjutatud "Kõik mootorid on ühesüsteemilised" ja "Viljandi näitusel 1926 esimene? I auhind määratud Põllutöömin. esitajate? otsuse põhjal".

Sirvisin kiiresti ka 1926. a. septembri Sakalat ja Oma Maad, aga kahjuks ei loetlenud kumbki leht üles kõiki Viljandi näituse auhinnasaajaid.

TALUPOEG
VVK sõber
Postitusi: 181
Liitunud: 24 Aprill L, 2010 00:00

#3 Postitus Postitas TALUPOEG »

Aastaid tagasi leidsin Võrtsijärve ligidalt ühest talust sellise mootori. Kahjuks ei või väita ,et see kindlalt statsionaarne oleks. Paljud on pakkunud,et tegu on vertikaal-aurupaadi mootoriga:


Pilt


Pilt


Pilt


Aurumootor muidugi aastakümnetest väljas vedelemisest kõvasti roostes ja selle taastamine suur ettevõtmine. Selles talus oli üks kõva tehnikamees,kellel kõiksugu tehnikat olnud ja ka mihkel iga töö peale. Kahjuks omanik ammu surnud ja küsida polnud enam kellegilt,et kust asi pärit ja mis sellega ringi aeti. Sellest talust sai palju kraami vanaraua ralli eest ära päästetud. Juppe sai juhatatud headele vanatehnikasõpradele. Mõnda asja näha isegi vanatehnikaüritustel mõne auto küljes veeremas.
Aurumootoril pole ühtegi firmamärki ,mis reedaks valmistaja. Arvatakse,et tegu võib olla ka oma-aegsete koolide lõputööga. Olen uurinud ka internetist,et mis firmaga võib olla tegu,kuid minu väheste oskustega pole kahjuks miskit leidnud.
Mida arvavad lugupeetud mõtlejad?

TALUPOEG
VVK sõber
Postitusi: 181
Liitunud: 24 Aprill L, 2010 00:00

#4 Postitus Postitas TALUPOEG »

Mul õnnestus enda kätte saada ühe vana tehnikamehe kaustik koos piltide,jooniste ja kirjavahetusega firmade vahel. Enamus on kirja pandud kas 20 ndate aastate lõpus ja 30 ndate algul. Seal kaustikus oli juttu ka mootorite kohta. Panengi alustuseks siia üles osa sellest kaustiku sisust. Tekst on kirjutatud käsitsi ja arvatavasti kusagilt raamatust. Millepärast seda tehtud on,ei ole teada. Ju siis oli vaja.


Pilt


Pilt


Pilt


Pilt


Praegu kohe ei oska ka pakkuda,millisest raamatust see maha kirjutatud on.

Mattu
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 69
Liitunud: 25 Veebruar K, 2009 00:00
Asukoht: Eesti; Tallinn - Raeskyll
Kontakt:

#5 Postitus Postitas Mattu »

Mingi motoristide kursusel kasutust leidnud raamatust/konspektidest, mida siis omaks tarbeks üles kirjutati ilmselt. Tegelikult on mul endal või siis nägin kusagil antikvariaadis, raamatut: "Statsionaarmootorid". Kahjuks oli tegemist aga puhta teooriaga mootorite põhimõttelisest ehitusest - konkreetseid, mudeli järgi, näiteid ei olnud :roll: Eks millestki sarnasest.
Iga aus kodanik jäägu kindlaks aususe põhimõttele: Olla aus, jääda ausaks, surra ennem viletsuses ausana kui elada külluses ja alatult. Kapt. A. Meriloo, 23.11.54, Siberis.

Mattu
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 69
Liitunud: 25 Veebruar K, 2009 00:00
Asukoht: Eesti; Tallinn - Raeskyll
Kontakt:

#6 Postitus Postitas Mattu »

vot-vot-vot: http://www.osta.ee/17237994
Selline peaks mul ka endal olema.
Iga aus kodanik jäägu kindlaks aususe põhimõttele: Olla aus, jääda ausaks, surra ennem viletsuses ausana kui elada külluses ja alatult. Kapt. A. Meriloo, 23.11.54, Siberis.

TALUPOEG
VVK sõber
Postitusi: 181
Liitunud: 24 Aprill L, 2010 00:00

#7 Postitus Postitas TALUPOEG »

Panen siia üles pildi ühest oma tundmatust statsionaarmootorist:


Pilt


Mootori leidsin 90-nendate lõpus Vastemõisa ligidalt. Peremees ütles,et tegu Saksa mootoriga. Naabrimees aga ütles,et täitsa Eesti oma. Keda siis uskuda? Kahjuks olid poisikesed sildi maha kakkunud. Samuti oli kõik maha kruditud,mis ära käis. Mootor oli olnud ennemalt täiesti töökorras,aga kuna seda enam ei vajatud,jäi seisma.
Olen otsinud kirjandusest,et kas on meie meeste töö,kuid miskit ei ole leidnud. Niipalju siis teada,et tegu kuumpea-diisliga.
Ma mõni aasta tagasi veidi uurisin ,millises seisus on mootor. Tuli välja ,et ülemine korrus hea,kolvirõngad läigivad....Vänt on küll kinni roostetanud. Kas elulooma saab,teadmata. Puudu osad veepumba ja ka küttepumba jupid. Olen väga huvitatud samasuguse mootori või pildi nägemisest. Nii et info igati teretulnud.

Panen juurde ka vanu õpetussõnu...

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

raivo229
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 30
Liitunud: 01 Veebruar P, 2009 00:00
Kontakt:

#8 Postitus Postitas raivo229 »

Lisaks ka omalt poolt paar rida siia teemasse, kuna endal ka üks ameerikas toodetud statsionaarmootor. Pildid on nähtavad foorumi albumis siin:

Pilt

Mootor pärineb tõenäoliselt 30-ndatest aastatest, ehituselt on mootor horisontaalse silindri asetusega. Toodetud on ameerikas Nelson Brothers Co poolt, mootor kannab nime Jumbo. "Ekspluatatsiooni" käigus on mootor mitmest kohast viga saanud, kuna seda tüüpi mootorid kippusid lõhkuma minema. Mõned vead on oskuslikult parandatud, lõhki külmunud malmist silindripea ootab tegemist. Originaal nookur on samuti keskelt pooleks läinud. Õnnks õnnestus Hr. Jüri Vaikjärve käest laenuks saada samasuguse mootori nookur mõõtude võtmiseks, nüüd saab selle eeskujul valmistada uue.
Mootori süütesüsteem toimib taktmagneetoga Wico EK ja hariliku küünlaga. Käivitamine toimub hooratta käitamisega vända abil. Täpne käivitusprotseduur tuleb endale veel selgeks teha.
Mootoril on vesijahutus, selleks tuleb täita silindriga ühte korpusesse valatud veepaak.
Väntvõlli ja kepsu babiidist liugelaagrite määrimiseks on määrdedoosid. Silindri ja kepsusõrme määrimine toimub tilkõlitoosiga. Pilti ei õnnestunud leida hetkel albumisse lisamiseks.
Mootori väljalaskeklappi käitab nukkvõll, tõukurvarras ja nookur. Sisselaskeklapp töötab silindris tekkiva vaakumiga. Seadmel on lihtsa ehitusega karburaator. Kütusepaak on valmistatud malmist ja asub mootori alumises osas eraldi detailina.
Minule teadaolevalt on või oli selliseid mootoreid Eestis 3 tk, üks nendest on rännanud tänaseks Soome. Eks neid veel mõnedes kohtades leidub, kuna selle alaga eriti laialdaselt ei tegeleta, siis ei kipu info kergesti liikuma.
Hetkel on mootor konserveeritud ja taastamise ootel. Võin väita, et originaalkujul taastamistöö tegemiseks on tänase päeva seisuga kõik detailid ja vajalik info olemas. Mootoril on säilinud originaal roheline värv ja kollased triibud, loodetavasti õnnestub selle põhjal värvitoon välja selgitada. Plaan on seda ühel päeval kajastada ka projektide lehel eraldi teemas.

armex
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 26
Liitunud: 11 Detsember N, 2008 00:00

#9 Postitus Postitas armex »

Mul ka niisugune mootor nagu raivo229-sal aga väiksei lubinaid puudu silt ka puudu,mootor ringi ei käi aga viko magneeto olemas.

raivo
VVK liige
Postitusi: 307
Liitunud: 09 Juuni E, 2008 00:00
Asukoht: Pärnu

#10 Postitus Postitas raivo »

Tänasel külmal küünlakuu päeval alustas Jüri Vaikjärve töötoas,Jüri enda kätetööna taastatud statsionaarmootor “Jumbo” taas popsumist.


Pilt

Pilt

Naljatamisi ütlesin Jürile,et nii lahja joogiga me küll seda masinat käima ei löö. Ja nii ka läks. Tuli uuesti üle vaadata süüde ja väljalaske klapi avamine.

Pilt

Naljamehena läks Jüri tuppa ja tõigi uueks ”topkaks” Napoleoni. Pool pöört ja sumbutajast hakkas tulema sinist suitsu! Seega on suviseks Pärnu vanatehnika huviliste kokkusaamise päevaks (02.07.2011) üks töötav eksemplar jälle lisaks.

Pilt

Pilt

Vabandan viimase pildi kehva kvaliteedi pärast.

Terv. Raivo

Vasta

Mine “Vaba teema”