Zis-154 Eestis
Postitatud: 25 Veebruar L, 2012 18:10
01.oktoobril 1949, sõidutasid ЗИС-154 bussid reisijaid juba 64 Nõukogude Liidu linnas, kaasa arvatud Tallinnas ja Tartus.
Järgnevad andmed pärinevad Aare Olander'ilt.
Eestisse jõudis ajavahemikul 1948-1950 kokku 32 uut ЗИС-154 bussi - 30 Tallinna ja 2 Tartusse. Kuna ЗИС-154 busside ekspluatatsioon oli küllaltki keeruline, siis vahetas Tartu 1952. aastal kaks Tartus kasutusel olnud bussi Tallinnaga, kahe ЗИС-155 bussi vastu. Seega jõudsid kõik Eestisse saadetud uued ЗИС-154 bussid 1952. aasta lõpuks Tallinnasse. 1954. aastal toodi Eestisse 6 kasutatud ЗИС-154 bussi Ašhabadist,
1955. aastal 15 kasutatud ЗИС-154 bussi Frunzest, ja 1955-1956 aastatel 28 kasutatud ЗИС-154 bussi Leningradist. Ühtekokku jõudis Tallinna 81 ЗИС-154 bussi.
Kõikide Eestis kasutusel olnud ЗИС-154 busside garaaži- ja riiklikud numbrid on teada. Samuti on teada ka busside mahakandmisaastad.
Kahjuks pole mahakandisaktide juures andmeid, kas buss lammutati või läks kere realiseerimisele. Viimane ЗИС-154 bussi kanti maha 1961. aastal. Ühtegi ЗИС-154 bussi Tallinnast kuhugi edasi ei müüdud.
-----------------------------
Vanade busside huviliste rõõmuks võib lisada, et kui bussi kindlalt ei lammutatud, siis säilib võimalus, et see sai endale uue elu soojaku, garaaži, kuuri või millegi muuna ning seega on võimalik, et see on tänase päevani säilinud. Loomulikult ei taga selline poolik teadmine 100%-list edu bussi leidmisel, kuid nagu öeldakse: "Lootus sureb viimasena". Seda enam, et Eestisse jõudis ja siia jäi 81 ЗИС-154 bussi 1165-st ehk siis 6,95% kõikidest toodetud ЗИС-154 bussidest.
-----------------------------
Teadaolevalt ainus Eestis tänaseni säilinud ЗИС-154 buss asus aastaid Keilas, kust ma selle tänu asjaga kursis olevate inimeste juhendamisele, 18. novembril 2011 aastal ka leidsin.
Järgnevad andmed pärinevad Aare Olander'ilt.
Eestisse jõudis ajavahemikul 1948-1950 kokku 32 uut ЗИС-154 bussi - 30 Tallinna ja 2 Tartusse. Kuna ЗИС-154 busside ekspluatatsioon oli küllaltki keeruline, siis vahetas Tartu 1952. aastal kaks Tartus kasutusel olnud bussi Tallinnaga, kahe ЗИС-155 bussi vastu. Seega jõudsid kõik Eestisse saadetud uued ЗИС-154 bussid 1952. aasta lõpuks Tallinnasse. 1954. aastal toodi Eestisse 6 kasutatud ЗИС-154 bussi Ašhabadist,
1955. aastal 15 kasutatud ЗИС-154 bussi Frunzest, ja 1955-1956 aastatel 28 kasutatud ЗИС-154 bussi Leningradist. Ühtekokku jõudis Tallinna 81 ЗИС-154 bussi.
Kõikide Eestis kasutusel olnud ЗИС-154 busside garaaži- ja riiklikud numbrid on teada. Samuti on teada ka busside mahakandmisaastad.
Kahjuks pole mahakandisaktide juures andmeid, kas buss lammutati või läks kere realiseerimisele. Viimane ЗИС-154 bussi kanti maha 1961. aastal. Ühtegi ЗИС-154 bussi Tallinnast kuhugi edasi ei müüdud.
-----------------------------
Vanade busside huviliste rõõmuks võib lisada, et kui bussi kindlalt ei lammutatud, siis säilib võimalus, et see sai endale uue elu soojaku, garaaži, kuuri või millegi muuna ning seega on võimalik, et see on tänase päevani säilinud. Loomulikult ei taga selline poolik teadmine 100%-list edu bussi leidmisel, kuid nagu öeldakse: "Lootus sureb viimasena". Seda enam, et Eestisse jõudis ja siia jäi 81 ЗИС-154 bussi 1165-st ehk siis 6,95% kõikidest toodetud ЗИС-154 bussidest.
-----------------------------
Teadaolevalt ainus Eestis tänaseni säilinud ЗИС-154 buss asus aastaid Keilas, kust ma selle tänu asjaga kursis olevate inimeste juhendamisele, 18. novembril 2011 aastal ka leidsin.