Zis-154 ajalugu

Vasta
Sõnum
Autor
Mufff
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 24
Liitunud: 22 Veebruar T, 2011 00:00

Zis-154 ajalugu

#1 Postitus Postitas Mufff »

Серийный городcкой автобус ЗИС-154 (1947-1950 г.)
Lisan siia teema algusse ka ühe video, ainsast, tänaseni säilinud, taastatud ЗИС-154 bussist. http://www.youtube.com/watch?v=e-3W99ncuNc

ЗИС-154 on väidetavalt esimene seeriatootmises valminud autobuss Nõukogude Liidus. Tootmisaastateks märgitakse 1947-1950, kuigi esimene buss valmis 8.detsembril 1946.
Tegelikult alustati 1946. aastal Тушинском авиазаводе № 82 kahe esimese ЗИС-154 bussi kere koostamist. Selle tulemusena õnnestus ЗИС-il esiemene buss kokku panna 8.detsembril 1946. Järgneva poole aasta jooksul valmis veel kuus ЗИС-154 bussi. Esimesed bussid saadeti liinile nr.1 - «Площадь Революции» - «Белорусский вокзал». Moskva linna 800-ndaks sünnipäevaks 7. septembril 1947, oli ЗИС valminud kerede baasil kokku pannud kakskümmend viis ЗИС-154 bussi. Aasta pärast avati ЗИС-i juures täiendav tootmisliin ja ЗИС-154 kerede tootmine toodi sinna üle.
Ühtekokku valmistati 1165 autobussi ЗИС-154.
1946 - esimene buss, mida traditsiooniliselt esitleti näitusel (kerenumber 1)
1947 - 80 bussi (kerenumbrid 2-81)
1948 - 404 bussi (kerenumbrid 82-485)
1949 - 472 bussi (kerenumbrid 486-958)
1950 - 207 bussi (kerenumbrid 959-1165)
Kere- või raaminumbrid on siinkohal esitatud vastavalt sellel ajal Nõukogude Liidus levinud sõidukite märgistamise kombele. ЗИС-154 bussi raami indeks oli ЗИС-122 ja kere indeks ЗИС-190. Raami kui sellist bussil tegelikult ei olnud, sest ЗИС-154 oli esimene Nõukogude Liidus seeriatootmisse läinud, sõrestik-konstruktsioonile ehitatud "vagun"-tüüpi buss. Bussi kere muutus tugevaks, kui kõik kere detailid (põhja sõrestik, küljepostid, küljepaneelid, katus ja põrand) olid omavahel ühendatud. Sellegi poolest kasutati valmis toodete markeerimisel kahte numbrit: raam (шасси) ja kere (кузов).
Zis 154 tehaselipik.jpg
Zis 154 tehaselipik.jpg (92.43 KiB) Vaadatud 3593 korda
01.oktoobril 1949, sõidutasid ЗИС-154 bussid reisijaid juba 64 Nõukogude Liidu linnas, kaasa arvatud Tallinnas ja Tartus. Selleks ajaks oli ЗИС-154 juba läbinud riiklikud katsetused ja saanud soovituse mass-tootmiseks. Reisijatele ЗИС-154 mugavused meeldisid. ЗИС-154'l oli pehme vedrustus, laiad uksed ning vahejäigud, hea ventilatsioon, küte ja salongi valgustus.
ЗИС-154 busside tootmine lõpetati 1950. aastal, kui ЗИС läks järk-järgult üle ЗИС-155 busside tootmisele. Ühtekokku ehitati 1165 ЗИС-154 bussi.

Vasta

Mine “Zis-154 nr 383 (1948) [Mufff]”