3. Raami remont

Vasta
Sõnum
Autor
Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

3. Raami remont

#1 Postitus Postitas Autorestauraator »

Raam on kõige viletsam nende kolme Wandereri seast, mis minu käes olnud.
Ühel oli küll palju ümber ehitatud, aga raami põhitalad olid veel kõvad. Sellel siin on raami plekk kohati olematu:

Pilt

Pilt

Samas on ka olulisi ümberehitamisi olnud. Näiteks esitala:

Pilt

Aga tagasilla tala on ka juba oma "kompunn":

Pilt

Ega muud, kui puhastusse. Siis näeb täpsemalt, mida peaks tegema.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#2 Postitus Postitas Autorestauraator »

Sai siis enne Jõulusid ette võetud sõit Männikule, Adamantose liivapritsimeeste juurde. Sõit ei ole pikk ja keeruline, keerulisem oli suure käruga oma kitsastel, lund ääreni täis kodutänavatel liikuma saada.
Aga käidud sai:

Pilt

Nagu juba ette arvata oli, midagi meeldivat selle sodi ja rooste alt nähtavale ei tulnud:

Pilt

Raam on tehtud 3-millimeetrisest plekist!

Pilt

Pilt

Esisilla tala:

Pilt

Pilt

Tegelikult peaks see olema selline:

Pilt

Ainuke meeldiv asi oli see, et raami keskel olev võimas "rist" tundub küll originaal olevat. Olen pea-aegu 100% kindel, et need on tehase keevitused:

Pilt

Pilt

Mis edasi? Hakkasin siis kõlbmatuid osi välja lõikama....
Kui aus olla, siis ega praegu eriti midagi ette näidata ei olegi... õieti ei jäänudki sellest masinast väga palju järele...
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#3 Postitus Postitas Autorestauraator »

Külgtoed, millele kinnituvad puit-talad ja astmelauad on omadega läbi. Hea kujutlusvõime korral saab nendest eeskuju uute tegemiseks:

Pilt

Tagasilla vedrukandur on küll originaalina säilinud, aga sellele on uus tala ümber keevitatud, kõlbmatu seegi:

Pilt

Tugevdusrist on heas korras. Mõned mõlgid välja arvatud, aga sellest saab asja.
Muidugi oli huvi vaadata, kuidas selline koht:

Pilt

... seestpoolt välja näeb
Huvi rahuldamiseks eemaldasin sisekülje:

Pilt

Sisekülg seestpoolt:

Pilt

Ja pikitala lähemalt:

Pilt

Mitme millimeetri paksused roostetükid kukuvad lahti, kui vasaraga koputada. Peale väikest puhastust on näha, et kolmemillimeetrisest plekist on kohati alles umbes kolmandik, mõnes kohas on augud läbi. Plekk on vasaraga koputades üsna nõrgukene, eriti profiili allosas:

Pilt

Selge on see, et olemasolevast raami materjalist tuleb üle poole välja vahetada. Allesjäänud õhuke materjal hoiab seda masinat küll koos, aga kui kaua? Suuremast august läbi sõites on raam kõver.... ja siis uuritakse: Kes tegi?
Arvan nii, et allesjääva materjali paksus peaks olema minimaalselt 2 mm. Kõik, mis on õhem, tuleb vahetada.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#4 Postitus Postitas Autorestauraator »

Toorikuteks painutasin kolmemillisest plekist "U" profiili:

Pilt

Vana raami järgi katsun kõik jõnksud samasugused teha:

Pilt

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#5 Postitus Postitas Autorestauraator »

Kuna vanalt raamilt tahaks ka mõne jupi ära kasutada, tuleb enne vana tala katkilõikamist sellest mingi "pilt" teha:

Pilt

Pilt

Nüüd siis selle "pildi järgi pikitala kokku sättida:

Pilt

Kaks toorikut:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#6 Postitus Postitas Autorestauraator »

Raami tagumise otsa "S" tuleb lappida. Kolmemillisest plekist lappide tegemine on vähe teine töö, kui plekksepp on harjunud:

Pilt

Raamitalad:

Pilt

Tagasilla vedru kinnituse risttalast on ka ikka veidi näha, ümberehitatud "kookoni" sees:

Pilt

Tala kuju joonistasin laua peale ja hakkasin tegema:

Pilt

Pilt

Pilt

Käigukasti toetustala:

Pilt

Pilt

Vahetevahel tuleb proovida kokkusobivust ka:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#7 Postitus Postitas Autorestauraator »

Veel mõned lihtsamad tükid rist-taladest. Tagumine risttala:

Pilt

Ja esimene:

Pilt

Sellele talale kinnitub radiaator. Tala oli suhteliselt terve, kuid nõrgukene. Võdiseb ja tudiseb ja üsna kõverikult tehtud, selle eest aga originaal!

Pikitalad said ka valmis:

Pilt

Nüüd on jäänud veel esisilla tala. Selle seis on üsna nutune. Lootsin, et saan sellest vähemalt mõõdud kätte, aga ei vist saa.
Esialgu oli see väljanägemine selline:

Pilt

Kui kõik üleliigne oli eemaldatud, jäi järgi selline tükk:

Pilt

Mis sellega teha, on eraldi jutt. Esialgu püüan nüüd raami kokku monteerida.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Vasta

Mine “Wanderer W23 Gläser (1938) [Autorestauraator]”