11. Tagumine vasakpoolne uks

Sõnum
Autor
Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 2979
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

11. Tagumine vasakpoolne uks

#1 Postitus Postitas Autorestauraator »

Tagumine vasakpoolne uks.
Uste seis, nagu kogu kerelgi, pole kiita. Päris töö alguses sai tehtud ustest mõned pildid. Üks nendest:

Pilt

Enne ukse kallal toimetamist võtan uksehinged koost lahti ja puhastan ära:

Pilt

Õnneks uksehingedel väga viga ei ole. Kulumine on minimaalne ja erilisi deformatsioone ka esialgu ei paista.

Pilt

Siis proovisin ust ette ka:

Pilt

Pilt

Uks väga hästi ette ei sobi. Alumine hing on saanud mingi vopsu pihta ja uks on deformeerunud. Ülevalt on uks liiga väljas. Sellest siiski väga lugu ei ole. Niikuinii tuleb uks lahti võtta ja küllap siis remondi käigus kujud sigeks saab.
Siis katteplekk maha:

Pilt

Pilt

Seest see konstruktsioon väga ilus küll ei ole!
Katteplekk on tehtud kahest osast. Iluliistu all on jätkukoht. Plekid on punktkeevitusega kokku pandud. Puurisin plekid lahti.

Pilt

Pilt

Kattepleki alumist osa on huvitavalt remonditud. Vana pleki peale on osaliselt needitud, osaliselt keevitatud uus plekk. Vana plekk on alla jäetud.

Pilt

Puhastasin katteplekid mastiksist ja vanast värvist ning tegin pleki kujule ka väikese iluravi.
Alumine osa:

Pilt

Pilt

Ja ülemine:

Pilt

Pilt

Katteplekk on nüüd rooste puhastamiseks valmis:

Pilt

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 2979
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#2 Postitus Postitas Autorestauraator »

Nüüd ukse sisemine pool. Mina nimetan seda ukse raamiks. See peab olema küllalt tugev, et kogu ukse konstruktsiooni koos hoida.

Pilt

Selline ta on. Esmapilgul pole väga vigagi. Siiski on servad täitsa läbi, üks külg on ka ikka üsna tüma!
Hakkan seda tasapisi harutama, puurin punktkeevituse kohad välja.

Pilt

Keskelt sain hulga juppe päris lihtsalt kätte:

Pilt

Ukse raami küljega on asi keerulisem. Tinakiht, millega seda silutud on, on üsna paks. Punktkeevituse kohad selle all. Tina all on plekk eriti hästi läbi roostetanud.

Pilt

Ja keevituspunkte on ka palju. Küljeplekk on täitsa läbi. Kogu külg tuleb ilmselt uus teha.

Pilt

Sisemine tugevdustükk tuleb siit ilusti kätte saada. Küljeplekist küll midagi järgi ei jäänud.

Pilt

Küljepleki serva jäänused on sellised:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 2979
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#3 Postitus Postitas Autorestauraator »

Vahepeal on palju aega mööda läinud.
Kuna uste katteplekkide puhastamist ei julge võõraste tööks jätta, tuli omale liivapritsikapp teha:

Pilt

Teise tööna võtsin ette punktkeevituse aparaadi ehituse. Sedagi on uste kokkupanekul hädasti vaja:

Pilt

Mõlemad tööd võtsid oma aja ja uste remont pidi seetõttu ootama. Nüüd sain jälle töö juurde asuda.
Ukse raami küljed, nagu juba eelnevalt juttu oli, on üsna viletsad. Tervemal pool on ka rooste sügavad augud sisse uuristanud:

Pilt

Ka luku ümbrus on pragusid ja augukesi täis:

Pilt

Luku ümbruse lappisin ära, aga kogu küljest tuleb siiski suur osa välja vahetada:

Pilt

Pilt

Külgede toorikud on ka valmis:

Pilt
Viimati muutis Autorestauraator, 17 Detsember N, 2009 10:11, muudetud 1 kord kokku.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 2979
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#4 Postitus Postitas Autorestauraator »

Väike ülevaade, mis vahepeal tehtud:

Pilt

Vasakpoolne külg on külge pandud; ukseraami keskosa augud on lapitud, aknatõstuki ja tugevdusribid külge pandud (esialgu veel kruvidega); parempoolne külg ja uksehingede tugevdustükk on veel lahti. Viimasega on palju tööd tehtud, aga palju ka veel tegemata.

Hingede tugevdustükk oli selline:

Pilt

Kohati olid roosteaugud läbi, need said lapitud; mutriplaadi kinnitused on tehtud uued:

Pilt

Aknaraami servad, nii sisemine kui ka välimine on vahetatud. Serv on kõvasti roostetanud kuna serva on tinaga silutud. See aga paneb just intensiivselt roostetama:

Pilt

Uued servad:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 2979
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#5 Postitus Postitas Autorestauraator »

Saan nüüd tagumise uksega jätkata.
Panin külge ukse tagumise külje:

Pilt

Ka siin tekkis väikesi komplikatsioone. Nimelt tõmbab metall keevitamiseda ikka päris palju kokku ja kõik asjad ei ole enam nii, nagu peaks. Näiteks tuli korrigeerida ukse ja ukseposti vahesid. Sain need enam-vähem korda.
Nüüd ukse sisepoole alumine serv:

Pilt

Selge, et siin väga palju säästa ei saa, aga mõned kohad, mida on keeruline valmistada, siiski. Passitan uue tüki kohale ja märgin peale, mis tuleb ära lõigata:

Pilt

Siis punktin uue pleki kinni:

Pilt

Keevitama hakkan keskelt. keerulise kujuga pleki servad tuleb kõigepealt kokku sobitada. Katsun teha nii, et seestpoolt ka viisakas väljanägemine jääks:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 2979
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#6 Postitus Postitas Autorestauraator »

Keevitasin ukse sees olevad tugevdused, aknatõstuki kinnitused jms. kinni. Ukse sisemine pool- ukse raam, on sellega koos. Tõsi, aknaklaasi siinid on veel tegemata, aga:

Pilt

Pilt

Ukse ja kere vahed on sellised, et saaks neid veel hiljem täpsemaks teha.
Seestpoolt:

Pilt

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 2979
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#7 Postitus Postitas Autorestauraator »

Mõni sõna ukse põhja tegemisest.
Ukse põhi on lihtsa kujuga, sile leht. Keskel on siiski süvend, mille põhjas oleva ava kaudu peaks saama reguleerida klaasi allatõmbamise vedru pingsust:

Pilt

Põha kalle on üsna suur, aga vanast uksest usaldusväärseid jäänuseid ei olnud. Mõõtsin kalde teise ukse järgi.
Hingedepoolne nurk on väljalõikega, et uks üle astmelaua lahti käima hakkaks. Kuju tuli jälle teise ukse järgi mõõta.

Pilt

Klaasi allatõmbevedru kinnituseks on ukse sees kahemillisest plekist kronstein:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 2979
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#8 Postitus Postitas Autorestauraator »

Tagumise ukse sisemine pool hakkab mingisse konditsiooni saama. Kuidas edasi toimetada? Ega õieti ei teagi.... uste alumise otsa kuju on mulle üsna ebaselge. Püüdsin Eestis olevate masinate pealt midagi vaadata, aga kõik nad on erinevalt tehtud. Osad uksed on tehtud alt rirgeks. Nii oli ka töös oleval kerel. Aga see oli mingi väga kahtlase meistrimehe tehtud:

Pilt

Plekid kinni needitud, seda väga usaldusväärseks ei saa lugeda. Astmelaua välisserv on ka sirge, keskel üsna järsk murdekoht:

Pilt

Siin ligidal, Viimsis on ka üks ZIS 110, aga seegi on lahendatud suhteliselt omaloominguliselt... Heno Jaanuse auto pole ka just esimeses nooruses. Aga Tartus on veel üks suhteliselt hästi säilinud ZIS tegemises, peab vist seda vaatama minema.

Seniks tegelen katteplekkidega. Siingi on tegemist üksjagu. Näiteks selline akna nurk:

Pilt

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 2979
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#9 Postitus Postitas Autorestauraator »

Kogu selle tagumise ukse aknaümbruse plekil tuli uued ääred teha. Vanad plekid olid seestpoolt peaaegu auguliseks roostetanud.

Pilt

Alumise serva "S"-kujuline plekk on kahtepidi kumer:

Pilt

Pilt

Selle tegemine oli päris paras väljakutse.

Pilt

Ja kogu ülemine plekk peale servade lappimist:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 2979
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#10 Postitus Postitas Autorestauraator »

Nüüd on järjekorras alumine plekk.
Kõik servad sellel plekil on läbi roostetanud. Külgedega on lihtsam, need peaaegu sirged. Keerulisem on ülemise servaga, seal on "S" serv, mis läheb ülemise pleki alla. Kinni keevitatakse punktkeevitusega. See serv on kumer ja ka teistpidi veidi kõver. Proovi sellist siis teha!
Hoopis keerulisem on alumine serv.... see jääb esialgu "laagerdama":

Pilt

Külgmised ja ülemine serv on paigatud umbes 30 ... 40 mm laiuses.

Ülemine "S" serv:

Pilt

Enne alumise serva tegemist peab vist astmelaua valmis tegema. Kui saaks ainult kuskilt näha, milline see olema peab?
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Vasta

Mine “ZIS 110, 1950 [Autorestauraator]”