2. Ajalugu

Vasta
Sõnum
Autor
siimlane
VVK liige
Postitusi: 280
Liitunud: 12 Märts K, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn

2. Ajalugu

#1 Postitus Postitas siimlane »

Tere

Csepeli mootorratta tehases alustati mudeli T5 tootmist 1964 aasta teises pooles. Esimesel (pool)aastal jõuti juba toota üle 13000 ratta. Kuna seeosutus erakordselt populaarseks, siis järgnevatel aastatel toodeti keskmiselt 30000 ühikut aastas kuni tehase sulgemiseni 1975. Selleks ajaks oli tehaseväravatest välja veerenud ca. 337000 T5 marki mootorratast.

Nagu nõukogude mootorratta tööstusele kohane oli mudelilt T1 T5-le üleminek suhteliselt sujuv ja üleminekuaastal(1964) oli ratase erinevus marginaalne. Hiline T1 ja varane T5 jagavad lisaks paljudele muudele kattuvatele osadele sama raami ja üleni värvitud paaki. Erinevustest võiks välja tuua väikeste rattarummude kasutuselevõtu, uue tagatule(mida tootmise arenedes vahetati veel kolm korda), suurematele kiirustele kalibreeritud spidomeeter(valge taustaga 140km/h, hiljem lisandus musta taustaga 140km/h)ning tagumised väiksed jalarauad.

Pilt

Pilt

1967-st aastast lisandus mudelivalikusse veidi uuendatud T5H(Halk - vaikne ung.kl). See oli pealesunnitud edasiarendus kuna ungaris kehtestati müranormid. Seoses sellega viidi õhupuhasti vasakusse tööriistakarpi, summutid said endale lisapikenduse ja tööriistade panipaik paigaldati sadula tagaosa juurde.

Pilt

Pilt

Pilt

T5 mudelist on olemas veel 4 erinevat modifikatsiooni, mis on tähistatud mudelinimetustega T6-T9. Tehase kõnepruugis jäid need aga kõik T5-ks sest muutused toimusid ainult pisidetailides, sellest aga varsti lähemalt.
Viimati muutis siimlane, 09 Oktoober N, 2008 21:11, muudetud 1 kord kokku.
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966

siimlane
VVK liige
Postitusi: 280
Liitunud: 12 Märts K, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn

1.Raam

#2 Postitus Postitas siimlane »

Pannonia T-seeria puhul pole peale mudeli TLT väljatulekut raami seisukohalt palju juhtunud. Jätan esimese mudeli TL praegu välja, sest see on hoopis teistsugune ratas ja paralleele on keeruline tuua.

Toon siinkohal välja erinevused, mis mulle silma hakanud. Absoluutsele tõele ei pretendeeri ja olen alati avatud parandustele.

1)bensiinipaagi tagumine kinnitus - see muutus leidis aset 1964 aasta T1-l ja läks T5 mudeliga lõpuni välja

Vanem tüüp:

Pilt

Uuem tüüp:

Pilt

2)sang - lisati mudeliga T5

Pilt

Pilt

3)külgkorvi kinnitused - kuna Duna OK3 külgkorve hakati tootma alles 1959 siis enne seda puudusid igasugused kinnitused. Järjekorras esimene lahendus oli see, eespool kasutati klambreid nii all kui ülal, tagumine kinnitus oli keevitatud. Siiani puuduvad mul andmed kas esimeste mudelitega tuli see sinna ise keevitada või mitte. T5 mudeliga hakati neid kinnitusi juba tehases külge panema.

Esimene klamber:

Pilt

Esimene kinnitus keevitatult:

Pilt

Tagumine kinnitus:

Pilt

Tagumine kinnitus uuem:

Pilt

5)kiige fiksaatorpoldid(1 või 2) ja nende kuju muutus - Alumine polt kaotati ära 1963 aasta paiku ja polt koos kontramutriga võeti kasutusele T5 mudeliga.

Pilt

Pilt
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966

siimlane
VVK liige
Postitusi: 280
Liitunud: 12 Märts K, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn

3.Tagatuli

#3 Postitus Postitas siimlane »

Pannonia T seeriale on aegade jooksul paigaldatud kaheksat erinevat tüüpi tagatuld. Siinkohal väike ülevaade mis kuhu läheb ja mis järjekorras.

Mudelid TL ja de lux TLT 1954-1957

Pilt

de lux TLF. T1 ja T2 1958-1964

Pilt

de lux TLB, T3 ja T4 1960-1962

Pilt

T5,T6,T7 ja T9 1964-1975- need tuled lähevad kronoloogilises järjekorras. Kahjuks ei ole statistikat teinud, et teada täpselt mis aastatel üks tüüp järgmise vastu vahetus.

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

T8 1964-1967

Pilt
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966

siimlane
VVK liige
Postitusi: 280
Liitunud: 12 Märts K, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn

3. Signaal

#4 Postitus Postitas siimlane »

Pannoniatel kasutati kahte erinevat signaali. Algusest peale kuni mudelini T1(1954-1964) oli kasutusel see signaal:

Pilt

Sealt edasi aga see:

Pilt
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966

siimlane
VVK liige
Postitusi: 280
Liitunud: 12 Märts K, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn

Rumm

#5 Postitus Postitas siimlane »

Tere

T- seerias on olnud kasutusel kahte erinevat tüüpi rumme. Mudelist TL kuni T4 kasutati 200mm läbimõõduga rummu ehk nn. vanematüübilist.

Pilt

Sealt edasi T5-T9 aga väiksemat ehk 160mm rummu. T8 ja T9 mudeliga olen kohanud mõningast segadust, sest olen näinud neid rattaid mõlema rummutüübiga.

Pilt
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966

siimlane
VVK liige
Postitusi: 280
Liitunud: 12 Märts K, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn

#6 Postitus Postitas siimlane »

Tere

Natuke värskendust ajaloorubriiki. T-seerial kasutati kahte erinevat kütusekraani tüüpi - algusaegadest alates metallkorpusega ja 1967-1968 aastast edasi plastkorpusega tüüpi:

Pilt

Pilt
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966

Vasta

Mine “Pannonia T5 (1969) [siimlane]”