Tere
Csepeli mootorratta tehases alustati mudeli T5 tootmist 1964 aasta teises pooles. Esimesel (pool)aastal jõuti juba toota üle 13000 ratta. Kuna seeosutus erakordselt populaarseks, siis järgnevatel aastatel toodeti keskmiselt 30000 ühikut aastas kuni tehase sulgemiseni 1975. Selleks ajaks oli tehaseväravatest välja veerenud ca. 337000 T5 marki mootorratast.
Nagu nõukogude mootorratta tööstusele kohane oli mudelilt T1 T5-le üleminek suhteliselt sujuv ja üleminekuaastal(1964) oli ratase erinevus marginaalne. Hiline T1 ja varane T5 jagavad lisaks paljudele muudele kattuvatele osadele sama raami ja üleni värvitud paaki. Erinevustest võiks välja tuua väikeste rattarummude kasutuselevõtu, uue tagatule(mida tootmise arenedes vahetati veel kolm korda), suurematele kiirustele kalibreeritud spidomeeter(valge taustaga 140km/h, hiljem lisandus musta taustaga 140km/h)ning tagumised väiksed jalarauad.
1967-st aastast lisandus mudelivalikusse veidi uuendatud T5H(Halk - vaikne ung.kl). See oli pealesunnitud edasiarendus kuna ungaris kehtestati müranormid. Seoses sellega viidi õhupuhasti vasakusse tööriistakarpi, summutid said endale lisapikenduse ja tööriistade panipaik paigaldati sadula tagaosa juurde.
T5 mudelist on olemas veel 4 erinevat modifikatsiooni, mis on tähistatud mudelinimetustega T6-T9. Tehase kõnepruugis jäid need aga kõik T5-ks sest muutused toimusid ainult pisidetailides, sellest aga varsti lähemalt.
2. Ajalugu
2. Ajalugu
Viimati muutis siimlane, 09 Oktoober N, 2008 21:11, muudetud 1 kord kokku.
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966
1.Raam
Pannonia T-seeria puhul pole peale mudeli TLT väljatulekut raami seisukohalt palju juhtunud. Jätan esimese mudeli TL praegu välja, sest see on hoopis teistsugune ratas ja paralleele on keeruline tuua.
Toon siinkohal välja erinevused, mis mulle silma hakanud. Absoluutsele tõele ei pretendeeri ja olen alati avatud parandustele.
1)bensiinipaagi tagumine kinnitus - see muutus leidis aset 1964 aasta T1-l ja läks T5 mudeliga lõpuni välja
Vanem tüüp:
Uuem tüüp:
2)sang - lisati mudeliga T5
3)külgkorvi kinnitused - kuna Duna OK3 külgkorve hakati tootma alles 1959 siis enne seda puudusid igasugused kinnitused. Järjekorras esimene lahendus oli see, eespool kasutati klambreid nii all kui ülal, tagumine kinnitus oli keevitatud. Siiani puuduvad mul andmed kas esimeste mudelitega tuli see sinna ise keevitada või mitte. T5 mudeliga hakati neid kinnitusi juba tehases külge panema.
Esimene klamber:
Esimene kinnitus keevitatult:
Tagumine kinnitus:
Tagumine kinnitus uuem:
5)kiige fiksaatorpoldid(1 või 2) ja nende kuju muutus - Alumine polt kaotati ära 1963 aasta paiku ja polt koos kontramutriga võeti kasutusele T5 mudeliga.
Toon siinkohal välja erinevused, mis mulle silma hakanud. Absoluutsele tõele ei pretendeeri ja olen alati avatud parandustele.
1)bensiinipaagi tagumine kinnitus - see muutus leidis aset 1964 aasta T1-l ja läks T5 mudeliga lõpuni välja
Vanem tüüp:
Uuem tüüp:
2)sang - lisati mudeliga T5
3)külgkorvi kinnitused - kuna Duna OK3 külgkorve hakati tootma alles 1959 siis enne seda puudusid igasugused kinnitused. Järjekorras esimene lahendus oli see, eespool kasutati klambreid nii all kui ülal, tagumine kinnitus oli keevitatud. Siiani puuduvad mul andmed kas esimeste mudelitega tuli see sinna ise keevitada või mitte. T5 mudeliga hakati neid kinnitusi juba tehases külge panema.
Esimene klamber:
Esimene kinnitus keevitatult:
Tagumine kinnitus:
Tagumine kinnitus uuem:
5)kiige fiksaatorpoldid(1 või 2) ja nende kuju muutus - Alumine polt kaotati ära 1963 aasta paiku ja polt koos kontramutriga võeti kasutusele T5 mudeliga.
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966
3.Tagatuli
Pannonia T seeriale on aegade jooksul paigaldatud kaheksat erinevat tüüpi tagatuld. Siinkohal väike ülevaade mis kuhu läheb ja mis järjekorras.
Mudelid TL ja de lux TLT 1954-1957
de lux TLF. T1 ja T2 1958-1964
de lux TLB, T3 ja T4 1960-1962
T5,T6,T7 ja T9 1964-1975- need tuled lähevad kronoloogilises järjekorras. Kahjuks ei ole statistikat teinud, et teada täpselt mis aastatel üks tüüp järgmise vastu vahetus.
T8 1964-1967
Mudelid TL ja de lux TLT 1954-1957
de lux TLF. T1 ja T2 1958-1964
de lux TLB, T3 ja T4 1960-1962
T5,T6,T7 ja T9 1964-1975- need tuled lähevad kronoloogilises järjekorras. Kahjuks ei ole statistikat teinud, et teada täpselt mis aastatel üks tüüp järgmise vastu vahetus.
T8 1964-1967
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966
3. Signaal
Pannoniatel kasutati kahte erinevat signaali. Algusest peale kuni mudelini T1(1954-1964) oli kasutusel see signaal:
Sealt edasi aga see:
Sealt edasi aga see:
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966
Rumm
Tere
T- seerias on olnud kasutusel kahte erinevat tüüpi rumme. Mudelist TL kuni T4 kasutati 200mm läbimõõduga rummu ehk nn. vanematüübilist.
Sealt edasi T5-T9 aga väiksemat ehk 160mm rummu. T8 ja T9 mudeliga olen kohanud mõningast segadust, sest olen näinud neid rattaid mõlema rummutüübiga.
T- seerias on olnud kasutusel kahte erinevat tüüpi rumme. Mudelist TL kuni T4 kasutati 200mm läbimõõduga rummu ehk nn. vanematüübilist.
Sealt edasi T5-T9 aga väiksemat ehk 160mm rummu. T8 ja T9 mudeliga olen kohanud mõningast segadust, sest olen näinud neid rattaid mõlema rummutüübiga.
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966
Tere
Natuke värskendust ajaloorubriiki. T-seerial kasutati kahte erinevat kütusekraani tüüpi - algusaegadest alates metallkorpusega ja 1967-1968 aastast edasi plastkorpusega tüüpi:
Natuke värskendust ajaloorubriiki. T-seerial kasutati kahte erinevat kütusekraani tüüpi - algusaegadest alates metallkorpusega ja 1967-1968 aastast edasi plastkorpusega tüüpi:
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966